
Превозвачи питат къде са милиардите от тол такси и винетки


Подготвя се завишаване на тол таксите камионите и винетките за леките автомобили.
За тази промяна става ясно от проекта на закона за държавния бюджет за 2025 г. и съпътстващия го доклад. В него се посочва, че правителството отново ще възстанови цената на годишната винетна такса за леките автомобили в размера й преди пандемията - 97 лева. Преди две години стана 87 лева. Тази промяна ще доведе до допълнителни приходи по бюджета на МРРБ от 16,5 милиона лева.
Освен това се предвижда ръст в размера на тол таксите, което ще доведе до увеличение в приходите с 198,9 млн. лв. през тази година. Така общите приходи от тол такси ще нараснат до 711,5 милиона лева годишно. По предварителни данни през 2024 година приходите са в размер на 512,6 милиона лева.
"През последните години се отчита съществено нарастване на цените на материалите, влагани в пътното строителство, както и на труда. При направен сравнителен анализ на цените на пътните такси в Европа и в България се установи, че в сравнение с таксите за изминато разстояние в Сърбия, таксите в България са с около 55% по-ниски за тежкотоварните пътни превозни средства, а спрямо тези в Гърция, Унгария и Австрия тези в България са около три пъти по-ниски", обясняват от финансовото министерство.
Новите пътни такси не са официално обявени в проекта на Закон за бюджета, а от Камарата на автомобилните превозвачи в България реагираха остро на тази новина. "Категорично се противопоставяме на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 година. Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива", се казва в позиция на камарата.
Превозвачите недоволстват, че въпреки събраните през последните четири години "милиарди" левове от тол такси и винетки, няма видимо подобрение в състоянието на пътната мрежа и пътищата в България продължават да са осеяни с дупки и са опасни. "Настоящото увеличение не е нищо повече от опит за източване на още средства от бизнеса и гражданите, без реален ангажимент за подобряване на пътната инфраструктура в страната", смятат от камарата на превозвачите.
Според бранша тол системата в България продължава да бъде пример за лошо управление и несправедливи глоби, което е констатирано от Съда на Европейския съюз още миналата година. В противоречие на закона превозвачите все още нямат възможност да предекларират незаплатени тол сегменти, а голяма част от наложените глоби са за недействителни нарушения. "Вместо да бъде реформирана и оптимизирана тол системата, държавата избира да увеличи финансовата тежест върху превозвачите, без да предлага адекватни механизми за справедливост и ефективност", недоволстват превозвачите.
Те предупреждават, че предвиденото увеличение на тол таксите неминуемо ще повиши цената на доставките. Така цените на храните ще се оскъпят допълнително на фона на мерките, които правителството предприема за овладяване на тяхното поскъпване.
Коментари