Ученици предлагат мините да станат гъбарници и екологични хотели

Сподели във Facebook
Снимка архив Снимка: архив

Ученици от въгледобивните райони излизат с предложения за справяне с тежките екологични предизвикателства, които го съпътстват.

Включиха ги от природозащитната организация WWF. Подрастващите са от Радомир, Перник, Кюстендил и Бобов дол, които споделиха своите мнения и да потърсят решения на наболели проблеми в родните им места.

60 ученици се включиха в предизвикателството и, подпомагани от опитни фасилитатори и експерти, генерираха цял списък от свежи идеи, които могат да допринесат за развитието на районите, засегнати от въгледобивната промишленост. Разделени на 12 отбора, учениците търсеха устойчиви решения в сферата на индустрията, транспорта и строителството, а също и разсъждаваха по основополагащи казуси, като например как може природата да спомогне развитието на туризма или хранителната индустрия“, разказва Виктория Табакова, експерт „Младежка ангажираност и младежки политики“.

Основните критерии за оценка бяха свързани с тяхната иновативност, устойчивост и пазарен потенциал. След сериозна дискусия все пак членовете на журито присъдиха първото място в хакатон „Природни решения за справедлив преход“ на отбор „Маргаритки“. Той предложи любопитна идея за екосъобразен хотел, който информира хората по екологични теми и ги стимулира да мислят за природата. Второто място отиде за „Гъбките“ и тяхната тематична идея за производство на гъби в изоставена подземна мина в района на Перник.

Не по-малко оспорвана бе надпреварата и в другия хакатон, посветен на „Устойчивото енергийно развитие във въгледобивните райони“. Победител в него заслужено стана отбор „Energy storm“ с дръзка концепция за изграждане на ФЕЦ с ПАВЕЦ батерия върху затворената мина „Бистрица“ с цел получаване на електроенергия за захранване на къщи за гости в две села до Кюстендил. След тях се нареди отбор „Fair and share“, който предложи вариант за производство на еко-бетон с отпадъци от въглищната промишленост и други суровини за преизползване.

Освен с ученици се работи и с техните учители, за да направи образователния процес още по-атрактивен. Седем учители от въгледобивните райони на България преминаха обучение и вече преподават в клас темата за справедливия преход и климатичните промени, използвайки платформата за образователно съдържание Moodle. Чрез нея WWF и неговите партньори предоставиха любопитни данни, факти и експертиза, адаптирани за ученици от различните класове. А на учителите се пада отговорната задача да привлекат интереса на младежите към случващото се и да събудят въображението им.

 

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано