ЦИК предупреди медии и социологически агенции

Сподели във Facebook
Снимка архив Снимка: архив

Следят медии и социологическите агенции за разпространяване на изборни резултати преди да е приключил вотът на 9 юни.

Общественият съвет към ЦИК предупреди да се спазва буквата на Изборния кодекс - чл. 204 и чл. 205, и да не разпространяват и публикуват данни от социологически проучвания - екзитпол, в хода на изборния ден, преди 20.00 часа, под каквато и да е форма.

Съгласно текстовете на Изборния кодекс (т. 15 от Допълнителни разпоредби), забраната се отнася и до профилите в социалните мрежи като Фейсбук, X (Туитър), Вайбър, Ютюб, Тик-ток и др. на доставчиците на медийни услуги, припомнят от Обществения съвет към ЦИК. Извършването на социологически проучвания в изборния ден е регламентирано в Изборния кодекс и се извършва единствено от регистрирани в ЦИК агенции. В този смисъл, отговорността за предоставяне на междинни данни лежи и върху регистрираните социологически агенции, а не само върху публикуващите ги медии, отбелязват от Обществения съвет.

Призоваха четирите агенции, регистрирани в ЦИК - "Алфа Рисърч", "Галъп Интернешънъл Болкан", "Тренд" и "Mаркет Линкс" да поемат публично общ "джентълменски" ангажимент, като заявят, че се ангажират да не предоставят своите данни по време и начини, които предполагат или допускат нарушаване на закона. Ако бъде поет такъв ангажимент, публикуваните преди 20 часа в електронни медии или социални мрежи прогнозни резултати, „класации“ и др.под. ще бъдат априори дискредитирани като ненадеждни, тъй като обществото ще знае, че те не могат да са продукт на реални екзитполове, проведени от регистрираните в ЦИК отговорни социолози професионалисти и ще ги игнорира, допълват от Обществения съвет към ЦИК.

 

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано