Длъжник осъди колекторска фирма за стрес и надути такси

Сподели във Facebook
Снимка архив Снимка: архив

Колекторска фирма е осъдена да плати обезщетение на мъж заради съобщение, че дължи близо 9950 лева. Към онзи момент остатъкът от задължението му възлизал на 1170 лева.

ВКС постанови длъжникът да получи обезщетение от 500 лева заради стреса, който му е причинило това известие. Преди четири години длъжникът завел дело срещу колекторската фирма, в което претендира обезщетение от 6000 лв. като компенсация за системен психически тормоз от страна на дружеството в продължение на една година, изразяващ се в телефонни обаждания и текстови съобщения, посочват в решението си от ВКС.

Всъщност между него и фирмата е подписано споразумение за разсрочване на задължението, съобразно посочен в него погасителен план. Мъжът твърди, че служители на колекторската фирма са му се обаждали по телефона преди настъпването падежа на всяка вноска, за да му напомнят, като не се съобразявали с часа, в който звънят. Тези напомнящи обаждания продължили и след като той им обяснил, че изпълнява добросъвестно задълженията си по споразумението и няма нужда да го притесняват.

Един ден получил и текстово съобщения на телефона, с което дружеството го информирало, че към тази дата размерът на задължението е 9949.69 лв. Това сериозно го притеснило, тъй като съгласно сключеното споразумение, общото му задължение било 6000 лв., а той вече бил платил 10 вноски, първата от които 4200 лева, а останалите – по 70 лева, тоест бил платил вече 4830 лева и продължавал да дължи 1170 лева, а не посочените в съобщението близо 9950.

Първите две инстанции обаче отхвърлиха иска на мъжа. Софийският градски съд пише в решението си, че изпълнението може да бъде искано от кредитора и преди срока, ако длъжникът е станал неплатежоспособен, или със своите действия е намалил дадените на кредитора обезпечения, или не му е дал обещаните обезпечения. И прави извод, че в случая кредиторът разполага с правомощия да изисква от длъжника изпълнение и преди уговорените между тях падежи по споразумението.

 

ВКС подчертава, че се претендира обезщетяване на неимуществени вреди за психически тормоз чрез телефонни позвънявания и изпращане на текстови съобщения, съдържащи невярна информация за размера на дълга, които са се отразили по неблагоприятен начин на здравословно състояние на ищеца.

Върховните съдии отхвърлят иска за психически тормоз чрез обаждания от служителите на колектора. „От събраните по делото доказателства не се установява колко на брой телефонни обаждания и текстови съобщения са изпращани на ищеца преди падежа на всяка вноска. Не се установява това да е ставало в неподходящо време на денонощието, когато обичайно хората почиват (през нощта или в ранните сутрешни часове)“, обясняват върховните съдии. И посочват, че по делото не е установено колко са били обажданията и с какво съдържание, за да се квалифицират като прекомерни и несъответни на целта им – да напомнят на длъжника за падежа на вноската.

„Като неправомерно обаче следва да се оцени изпращането на текстово съобщение (SMS) до длъжника за дължимост на сума, която значително надхвърля общия размер на дълга, още повече, че голяма част от вземането вече е било погасено“, категоричен е ВКС.

В решението се посочва, че е установено, че в деня, в който е получено това съобщение, мъжът е бил прегледан от лекар и е констатирана остра стресова реакция, пише leks.bg.

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано