До 2200 лева "Гражданска отговорност" за рискови шофьори

Сподели във Facebook
Снимка архив Снимка: архив

Цената на полицата може да падне до 212 лева за примерни водачи, които нямат нарушения, и обратното – да се качи до 2201 лeва за натрупалите наказания за инциденти на пътя.

Стандартните тарифи за неутралния 8-и клас по системата, от който тя ще стартира от 1 януари следващата година, е около 280-300 лева.

Близо 2000 лева може да стигне разликата в цените на задължителната застраховка “Гражданска отговорност”, когато заработи новата система “Бонус-малус”, съобщава “24 часа". Както досега, и догодина тази цена ще се определя главно от три фактора – от мощността на автомобила, от размера на населеното място, в което той основно се кара, и от възрастта на водача.

Най-малка е чувствителността на цената от размера на населеното място. Разликите между голям град, малък град и село се колебаят около 10-60 лева при една и съща кубатура на колата.

Застраховката ще бъде по-висока в големите градове, шофирането в които се смята за по-рисково, и по-ниска в малките, където няма много опасности на пътя.

Така например за един и същ автомобил с двигател 1800 кубика и средностатистически водач на възраст 30 – 45 години, разликата в базовата цена ще бъде незначителна в повечето големи градове.

Най-голямо оскъпяване носи възрастта на водача – при една и съща мощност на возилото и при едно и също населено място за млади водачи тя ще е двойно по-скъпа – 550 лева.

Същинското диференциране вече по системата “Бонус-малус” ще започне от догодина, а ще се прояви в цените от 2020 година. Колкото по-рисков е водачът, толкова по-висока ще е стартовата стандартна цена.

Освен това нарушенията на пътя, заради които основно се преминава в по-нисък клас на бонус скалата, били близки по тежест. В “наказателната” част, оскъпяването се очаква да върви много по-стръмно.

Например за водач, стартирал от 283 лева, догодина, преминаването в първия наказателен клас ще носи средно по 30 лева по-скъпа полица.

Преминаването в по-горните класове за нарушители ще увеличава тежестта до 50-60 лева, а в най-високите класове, където ще попаднат водачи с най-много и най-тежки нарушения, ще се наказва с допълнителни 100 лева за клас.

Изчисленията на Комисията за финансов надзор, която предложи наредбата за корекции на цената на задължителните полици, показват, че по данни на КАТ около 85% от водачите са добросъвестни.

Основните критики към предложената от Комисията за финансов надзор проектонаредба са, че в първата година от действието си тя въвежда равен старт. Освен това системата е конструирана така, че полицата може да поевтинее с до 25% за добри водачи, но след 8 години примерно поведение на пътя. За сметка на това при тежки нарушения и причинена смърт на пътя тя може да поскъпне с до 400%.

Наредбата предлага на застрахователите при корекциите в цената на полицата да подредят водачите според поведението им в 20 категории.

Когато изряден шофьор придобие чисто нов автомобил или право на ползване на такъв по лизингов договор, той няма да ползва натрупаната до момента отстъпка, а ще трябва да плати базовата цена на застраховката, предвижда методиката.

В същото време, когато нарушител си купи нова кола, той ще плаща по-скъпа застраховка според рисковия си профил.

Хора от бранша споделиха няколко основни опасения, които могат да изкривят действието на системата. Те очакват, че ще започне временно прехвърляне на собственост на автомобили с малко нарушения, за да се получи по-висока отстъпка от цената.

Други техни опасения са свързани със затруднения в достъпа им до системата на КАТ и МВР, както и това, че те не винаги съдържали цялата необходима информация, която да бъде архивирана в масивите им, и в гаранционния фонд.

Освен това според тях, трябва да се разшири базата данни в нея, като освен номера на регистрационния талон, да има и номера на рамата на автомобила. Това ще предпази хората от изкушението да правят фиктивен внос и износ на автомобила си, за да го върнат с чисто малус досие и да си купуват по-евтини полици.

Освен това застрахователите допускат, че е възможно да се увеличи броят на хората, които ще правят опити да се договарят с КАТ за по-леко нарушение, за да им носи по-малко наказателни точки, което ще изкриви действието на системата.

 

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано