Италианци загрижени за спасяване на Скаптопара

Сподели във Facebook

Архитекти дискутираха съдбата на римското селище "Скаптопара" край благоевградското село Покровник, което ще се затрие, заради АМ "Струма".

По идея на архитект Веселин Дуковски, професионалният съюз предлага да бъде изготвена устройствена концепция за създаване от двете страни на АМ “Струма“ на комплексен обект за обслужване и атракции с максимално запазване на археологичните находки и експонирането им.

Според арх. Дуковски това няма да промени съществено инженерния проект и ще бъдат спазени допустимите норми за автомагистрали при такива случаи. Съгласно изискванията на отделните закони подобен подход няма да изисква нови процедурни съгласувания за магистралата.

Председателят на съюза на архитектите в България арх. Георги Бакалов каза пред "Банкеръ", че няма никакъв проблем практиката, прилагана за крайпътни търговски обекти, да бъде използвана и тук. Според него идеята е да бъде изграден търговско-туристически комплекс, чиято основна задача е да представя историческото ни минало. Арх. Бакалов не пропусна да подчертае, че древните римляни са били много подредени хора, които освен че са изграждали своите градове край реки и минерални извори, са изследвали и потребностите на населението в съответния район. Неслучайно заради разливите на река Струма те са терасирали своите градежи в тази местност.

Председателят на Съюза на архитектите е на мнение, че единственото, което трябва да се направи, е вход и изход от магистралата към археологическия обект и тогава тя няма да работи единствено като скоростно трасе, което на практика се превръща в разделител на територията, а ще придобие и обслужваща функция.

Концепцията е магистралата да подпомага развитието на териториите. Ето защо от професионалната организация са изпратили официални писма до министъра на транспорта Ивайло Московски, до министъра на регионалното развитие Николай Нанков и до министъра на културата Боил Банов, с предложение за съвместна работа. Според арх. Бакалов действащият инженерен проект може само се коригира, без да се спира изграждането на магистралата.

Интерес към изграждането на такъв туристически комплекс вече са проявили водещи италиански фирми, с опит именно в запазването на историческото наследство от такъв характер.

Заместник-ръководителят на разкопките в Покровник Милена Райчева, подчерта, че е необходимо доразвиване на археологическите дадености, тяхното съхранение чрез осъвременени форми на опазване и адаптиране към устройствената концепция. Според нея , ако сечението на магистралата се намали с 15 м, голяма част от археологията може да бъде спасена. Така няма да е необходимо да се мести трасето и ще се избегне необходимостта да се отчуждава друга територия.

Към мнението й се присъединява и арх. Бакалов, като добавя, че може да се изградят обслужващи ленти, които да обикалят археологическите находки. В същото време могат да бъдат изградени паркинги, които да са част от съпътстващата комуникация, без да се правят сложни и скъпи транспортни съоръжения и без да се оскъпяват магистралните съоръжения.

 

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано