Кабинетът въвежда абсурдни промени в трудовия кодекс

Сподели във Facebook
Снимка архив Снимка: архив

Абсурдни промени ще направят невъзможна работата от вкъщи. С цел повече сигурност и гъвкавост, кабинетът предлага рестриктивни промени в Кодекса на труда, които ще постигнат точно обратното - да направят почти невъзможна работата от разстояние, която иначе безпроблемно се прилага по цял свят от пандемията насам. Промените са пълни с нови бюрократични изисквания и към работодателя, и към служителя. Те, освен това, създават неравнопоставени условия между служители в присъствена форма на работа и техните колеги, които работят от вкъщи. С тях се залагат изисквания, за чието спазване ще е трудно да се следи, но които отварят възможности за административен произвол. Всичко това, както обикновено, е облечено в иначе смислените препоръки на ЕК относно все по-трудното съвместяване на личния и служебния живот.

Противоречията между замисъла на законопроекта и реалните текстове са поразителни. В мотивите се говори за нуждата от гъвкавост, но на практика според промените излиза, че занапред ще сме застопорени само на едно място - едва ли не няма да можем да мърдаме до дивана в хола, ако сме заявили, че работим от кухнята. Помещението, в което ще работим от разстояние, вече трябва да бъде записано в трудовия договор, а служителят да предостави писмено описание пред работодателя. Това ще обезсмисли основното предназначение на работата от разстояние - да сме свободни да я вършим от всяка точка на света. В мотивите даже в прав текст пише, че чрез уговаряне в трудовия договор на конкретното място, от което ще се извършва работата от разстояние, "нито една от страните няма да има право едностранно да променя уговореното място на работата от разстояние". С други думи - служителят няма да може сам да смени мястото, от което работи, примерно да слезе в близкото кафене или споделено пространство.

Въпреки че работата днес често се побира в един лаптоп, към работното ни помещение има изисквания то да е с "достатъчна площ и с условия, позволяващи на работещия да извършва работата от разстояние без риск за здравето и безопасността". Така излиза, че на практика за най-уязвимите групи - например самотна майка в тясно жилище, това иначе удобно облекчение може да се окаже недостъпно. По този въпрос в мотивите се вменява внушението, че преценката къде е безопасно да работим от разстояние е на работодателя.

С цел сигурност се въвеждат още нови изисквания - служителят трябва предварително да уговори с работодателя си начин на уведомяване за настъпила злополука на работното място. И когато тя настъпи, е длъжен "незабавно" да го уведоми. Този текст може да е неизчерпаем извор на шеговити хипотези - от него излиза, че работещият от разстояние трябва да се уговори как ще предаде на шефа си, ако се подхлъзне по паркета или се удари на шкафа. Шкафът обаче трябва да е от предварително декларираното работно помещение, за да се води злополуката за трудова. Не е ясно какво става, ако примерно сме декларирали работно помещение в спалнята, но се ударим в холната гарнитура, докато тичаме да вдигнем телефона по работа. Или ако ни е стегнала шапката и сме се отлъчили от обявения си офис някъде другаде, където случайно ни сполети авария, пише segabg.com.

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано