Кресненското дефиле ще се строи през 2018 година
Внедриха и социолози в проекта за ЛОТ-3 на АМ "Струма", касаещ отсечката през Кресненското дефиле.
Регионалният министър в оставка Лиляна Павлова доведе в Благоевград екип на агенция "Екзакта рисърч груп", които представиха доклад от направено проучване на нагласите на местните хора относно бъдещoто трасе.
"За нас беше важно да направим това проучване, реализирано от "Екзакта рисърч груп", за да видим какви са наболелите въпроси по темата, така че ние, от министерството и кметовете, да може да отговорим адекватно на въпросите на хората", каза Лиляна Павлова.
"Решаването на проблема и завършването на проекта за изграждането на магистралата през Кресненското дефиле доскоро бе наричан ябълка на раздора. Вече смятам, че говорим за успешно приключване на въпроса и дано успеем още от следващата година да се проектира и започне изграждането на най-тежките и драматични 20 километра от магистралата, защото, както знаете, в Кресненското дефиле са регистрирани най-много катастрофи и загинали", коментира Павлова.
Според Павлова, трябва да се намери най-доброто решение, както за хората, така и за природата. Трасето трябва да отговаря на определени критерии – технически, екологически, финансови.
"На първо време сме предприели мерки за обезопасяване на Кресненското дефиле, до започване на строителството, което надявам се, ще започне в началото на 2018 година. Ще поставим допълнително пътни знаци. Ще се направят укрепителни съоръжения и подпорни стени, които да пазят от срутване на камъни и земна маса, и които създават предпоставки за пътни инциденти", посочи Павлова.
"Има компромисно решение за новия ЛОТ от Симитли до Кресна, което удовлетворява изисквания на всички страни участници в процеса, като същевременно е безопасно за строителство, експлоатация и щадящо околната среда. Това е вариантът с изграждане на алтернативно трасе, което заобикаля дефилето за движещите се по посока Кулата - Благоевград и запазване на съществуващия път за пътуващите в обратна посока. Това е най-оптималният вариант за преминаване. Съществуващият път ще бъде запазен, като същевременно се направят инвестиции в подобряване на инфраструктурата за изправяне на завои и разширяване, включително и допълнителни мерки за предпазване на животните по трасето. Една част от тях вече се строят и до края на месец ноември ще са изградени", обяви министъртът в оставка.
Лиляна Павлова намира за неизгоден един от вариантите за построяване на тунел от 15 километра през Кресненското дефиле.
Това са казали в допитването голям процент от местните хора, които са анкетирани от социологическата агенция. Всички те са изказали притесненията си, че проектът няма да бъде завършен, тъй като имаме политическа криза в страната ни. Имат съмнения и относно европейското финансиране и евентуално забавяне на строителството, каза социологът Лидия Йорданова, която представи изследването пред кметове в населбените места, строителни фирми и депутати от Благоевградско.
Фаворит е вариантът за разширяване на досегашния главен път Е-79, тъй като е най-финансово изгоден, по-бързо ще бъде изграден и няма да отнеме бизнеса на хората в населените места. Ще се построят стокови борси и тържища по магистралния път, които са основен поминък на живеещите в Струмяни, Кресна и в останалите общини.
Лиляна Павлова увери, че проектирането ще е следващата година и изказа надежда, че самото строителство започва през 2018-та.
"Ако не се впишем в този срок, то ще изгубим европейското финансиране, което е 100 процента безвъзмездно", заяви Павлова.
Коментари