Мандрите се оправдават за поскъпването на сирене и кашкавал

Сподели във Facebook

С над 33 процента са поскъпнали за няколко месеца млечните продукти те са най-скъпи от всички хранителни стоки, става ясно от седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържища. Голям проблем за пазара на млечни продукти се оказва и спекулата. Най-скъп от продуктите в момента е кашкавалът. Средната му цена на килограм е 22 лева, а се предлага и за над 30 лева.

Николай Гълъбов държи мандра край село Брезник от 2009 година насам. Споделя, че всеки един етап оскъпява по различен начин бизнеса му. „Дали под влиянието на военни действия в Източна Европа, дали под някакви спекулативни и други моменти – това е факт, цените са тези цени“, казва Гълъбов пред bTV. „Нашият процес с горивата е свързан с обработка на храни, изпълняваме и земеделска дейност. Това е свързано с трактори, с операция, подготовката за храненето на фермата на животните“, разказва мандраджията.

Що се отнася до изхранването на животните Николай отчита двоен ръст в цените за последната година. „Фуражите се оскъпиха от нива, да кажем, от 320-330 лева на тон стигнаха цени до 650-660, като имаше и пикови моменти на 800 лева“, споделя той.

Разходите за ток са с най-голяма тежест при производството на млечните продукти, категоричен е Николай. Той припомня, че държавата е зачислила облекчения за бранша, но недостатъчни. „С това подпомагане ние сме в момента на 25 000 лева ток от 12 000, което значи, че нещата са много високи. Целият процес се оскъпява многократно, няма как алтернативно да се подходи за момента. Дори и соларните не са такова решение за момента“, казва Николай. Ситуацията със сиренето е сходна – между 6 и 10 литра прясно мляко за 1 килограм. Според Николай настоящите условия ще се отразят и на производството.

„Според мен, следвайки тенденциите и виждайки какво се случва на пазара в Европа, има дефицит на мляко. Това може до един момент да се покрие с намаленото потребление, тъй като тази инфлация и тези високи цени със сигурност ще ударят покупателната способност на крайния потребител“, прогнозира Гълъбов.

 

„Ще има търсене на мляко. Неимоверно ще има и момент на покачване на цените на млякото. Ще има конкуренция, ще се търси млякото“, допълни той.

За предстоящите месеци Николай не вижда причина за рязко покачване на цените. На фона на тези прогнози за България Гърция предлага на четири от най-големите хранителни вериги да намалят цената на продуктите.

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано