Рекордни печалби за бизнеса от износ на ток, оръжие, олио, храни

Сподели във Facebook

България е реализирала износ за близо 51 милиарда долара през 2022 година, което е с 21% повече от предната.

Първенец по ръст на износа са енергоносителите - горива и електроенергия. Стойността на изнесените общо горива и електроенергия е за над 6 милиарда долара. На челни места в експортната ни листа се нареждат също изделията от електротехниката и електрониката, мед и медни изделия, машини и апарати. Тези четири групи стоки формират над 1/3 от българския износ.

Това показва анализ на Българска стопанска камара, изготвен на база на данните на International Trade Centre ITC Geneva за 233 държави. Благодарение на ръст от 147% през 2022 г., енергоносителите успяват да се изкачат на първа позиция в експортната ни листа. Предната година те заемаха четвърто място. Най-голям принос има износът на горива за Украйна - $892 млн., но и за Египет, Турция и Гибралтар, за където изнасяме горива за по над 400 милиона далора. В количествено изражение експортът на горива се е увеличил почти 2,5 пъти.

Износът на електроенергията през 2022 година е за малко над 1 милиард долара, 632 милиона долара предната година. В количествено изражение обаче се забелязва спад на експорта на ток с около 50%. Ток изнасяме основно за Словения, Сърбия и Македония.

Изделията на електрониката и електротехниката регистрират 7% средногодишен ръст за последните пет години, при ръст на световният внос за същия период също 7%. Поскъпването на металите допринася за това износът на мед и медни продукти да заеме трета позиция. Износът на машини и апарати все по-устойчиво се ускорява и бележи средногодишен ръст от 8%, докато световният внос расте с 4%. Това означава, че българските производители на тези изделия са конкурентоспособни на глобалните пазари и изместват други доставчици.

Зърното заема пета позиция в експортната ни листа. Водещи продукти в тази група са пшеницата - с ръст 15% като приходи, но без ръст в количеството, и царевицата - ръст от 4% в стойност и спад в количеството 11% средно за 5-годишния период. Значим ръст наблюдаваме при ориза, но с обеми далеч зад пшеницата и царевицата.

Новата стокова група с износ над 1 милиарда долара са растителните масла, най-вече слънчогледовото олио. През миналата година българските производители са изнесли 112% повече слънчогледово олио за 1,4 милиарда долара. То отива основно в Индия, Испания, Южна Африка. Наблюдава се силен ръст на експорта и на рапично масло - в количествено изражение той 5-6 пъти над износа през предходните години.

В същото време спад в количествата изнесени стоки през 2022 г. се наблюдава при царевицата - 45,3%, и пшеницата - 21,4%.

С над 1 милиардо долара износ са още автомобилна индустрия и велосипеди, пластмасови изделия, разнообразни химически продукти, фармация, желязо и стомана, изделия от желязо и стомана, оптически и измервателни прибори. България държи 36,7% от световния износ на патешки черен дроб, 26% от износа на замразено патешко месо и 18% от износа на прясно патешко месо. Макар и в неголеми обеми - сумарно за около $150 млн., страната ни е на първо място в световния износ на тези продукти. Стоките, с които България заема водещо място в световния износ, показват известна устойчивост, но има и нови отличници. Например през миналата година сме световен лидер в експорта на тръби от каучук (спирачни маркучи).

Временно консервираните череши, с които също дълги години сме били световен лидер, отстъпват малко назад, но все пак страната ни държи 17,6% от световния пазар. Сред лидерите сме и при износа на месинг на листа и ленти - 15%, както медни пръти и профили - 12%. С 12% дял България се нарежда на трето място в световната търговия със слънчоглед, сурово слънчогледово масло и слънчогледово кюспе.

От анализа са изключени доставките на стоки за отбраната, тъй като България третира тази информация като конфиденциална и не подава информация. На база огледални данни обаче е видно, че през 2022 г. България е изнесла стоки за отбраната най-малко за 1,5 вилиарда долара. Реалният износ е по-голям, защото редица държави, които са пазар за българска специална продукция, също не предоставят данни за търговията си с оръжейна продукция, посочват от БСК. И припомнят, че износът на специална продукция за 2021 г. се оценява на 60 милиона долара, пише segabg.com.

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано