Учители и депутати дебатираха проблемите в образованието

Сподели във Facebook
Снимка Пресцентър Снимка: Пресцентър

Механизмът за финансиране на училищата очевидно не работи. Българското училище продължава да възпроизвежда неравенства, това заяви на форум в Благоевград доцент Атанаска Тенева - член на ИС на БСП и университетски преподавател.

Дискусията "За делника на образованието" бе организирана от червената централа в града. В нея се вклучиха депутатите от БСП Николай Бошкилов, Богдан Боцев и колегата им Николай Цонков, който е в образователната комисия в НС и преподавател в УНСС.

В залата на благоевградското читалище се събраха учители, директори и педагози от региона.

Те успяха да зададат своите въпроси и да коментират какви трудности срещат в малките населени места. Народният представител Николай Цонков коментира, че е от влизането на новия закон за предучилищното и училищно образование, всички учителите и директори дори и от област Благоевград се срещат с редица трудности.

"Бих искал да маркирам някои проблеми, които се забелязват. На първо място ще отбележа образователните стандарти, които трябваше да бъдат приети още с влизането на закона. Но все още голяма част от тях не са разработени. Пример за това е Наредбата за физическата среда. Механизмът за финансиране на училищата. Очевидно той не работи и трябва да бъде променен, още повече в началното образование и подмяната на завършващите ученици. Този проблем създава изключително много трудности на общините, и поради този факт много училища бяха затворени. Бих искал да чуя вашето мнение относно учебните програми, учебното съдържание на учебниците и такива ли трябва да бъдат те? Възникват нормални въпроси и бихме искали да чуем как могат според вас те да бъдат решени", заяви Николай Цонков.

Доцент Тенева подчерта, че това което се случва днес в българското училище, се забелязва продължаване една отдавна констатирана от социолозите тенденция, че училището продължава да възпроизвежда неравенства.

"Всички си спомняме скандала от това лято с различните видове учебници. Проблемът с неравенството е свързан ако щете и с достъпа до училище. Преди началото на учебната година всички колеги, с които разговарях, директори, учители, работещи в сферата на образованието, казваха, че основното предизвикателство е Постановление 737 – за достъпа до училищно образование и обхвата на децата в училище. Аз бих казала, че ние имаме проблем- политически, стратегически и свързан със сигурността на децата", каза Тенева.

Доц. Тенева обясни пред аудиторията, че когато Изпълнителното бюро на БСП е обсъждало проблемите в образованието, преди началото на новата учебна година, една от основните тези е била за разпределяне и поемане на отговорностите на различните равнища на управление.

"Ако на национално равнище законът е готов и имаме претенции към стандартите, към учебното съдържание, към нормативната уредба като цяло, то възниква въпросът - какво се случва с прехвърлянето на собствеността, да речем на Професионалните гимназии. Какво се случва с професионалното образование и обучение? Държавата през закона делегира отговорности на местната власт, но създадени ли са условия към октомври 2017 година, да се поемат тези отговорности", попита Атанаска Тенева.

Напиши коментар

Коментари

  1. Няма добавени коментари!

Избрано